-
-
JURNAL PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN
ISSN 1511-4147 I e-ISSN 2716-6805


PENGENALAN
Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, Institut Aminuddin Baki (IAB) adalah jurnal berwasit dan berdaftar dengan MyJurnal. Jurnal ini merupakan satu wacana para cendekiawan dalam penyelidikan pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Penghasilan jurnal ini bertujuan memberi peluang kepada para pensyarah serta penyelidik mengenal pasti masalah yang dihadapi dalam usaha ke arah kecemerlangan pendidikan di samping memberikan peluang kepada mereka melihat bidang kajian yang boleh membantu mereka menangani masalah yang dihadapi.
Penghasilan jurnal ini adalah mengenai pengurusan dan kepimpinan pendidikan sama ada di bahagian/jabatan/PPD/sekolah/institut-institut pengajian tinggi/kolej pendidikan atau organisasi yang berkaitan dengan pendidikan. Jurnal ini diterbitkan dua kali setahun dan terbuka kepada sumbangan artikel dari dalam mahupun luar IAB.
Manuskrip untuk tujuan penerbitan boleh dikemukakan sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Tumpuan utama artikel adalah dalam aspek Penyelidikan Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan.
Manuskrip yang dihantar untuk penerbitan hendaklah terdiri daripada salah satu bentuk berikut;
- Hasil kerja penyelidikan
- Artikel Konseptual
- Penemuan, kaedah atau aplikasi baru
- Penilaian sesuatu perkara secara kritikal contohnya; Penilaian Program KPM
- Ulasan buku
-
Penaung
Dato' Dr. Hj. Tajuddin bin Mohd Yunus, Pengarah Institut Aminuddin Baki
Panel Penasihat
Dr. Hj. Abdul Razak bin Manaf, Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Profesional) IAB
Datuk Dr. Hj. Mohd Kassim bin Mohd Ibrahim, Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Latihan), IAB
Dr. Ekerim a/p Din Chen, Ketua Pusat Dokumentasi dan Sumber Pendidikan, IAB
Ketua Editor
-
Editor
Mohamad Hanif bin Ramli
Panel Pewasit
Dr. Jeffri bin Idris
Dr. Zarina binti Md Yassin
Dr. Azhar bin Harun
Dr. Ashfahani binti Zakaria
Dr. Sheila a/p Mahalingam
Dr. Shafinaz binti A Maulod
Dr. Nor Azman bin Mohamed
Dr. Ahmad Kamal bin Ariffin
Dr. Liew Yon Foi
Dr. Wan Zaliha binti Wan Othman
Dr. Hj. Nazeri bin Mohamad
Dr. Tajulashikin bin Jumahat
Dr. Norabeerah binti Saforrudin
Dr. Rosnani binti Kaman
Dr. Gu Saw Lan
Cheong Shaw Mei
Dr. Bridget Lim Suk Han
Dr. Aswandi bin Laman
Dr. Sharifah Nooraida binti Wan Hasan
Urusetia
Aida Suriani binti Sharif
Norli binti Ismail
-
SYARAT PENERIMAAN
Manuskrip yang dihantar hendaklah belum pernah diterbitkan dalam mana-mana jurnal, prosiding dan bukan dalam pertimbangan untuk proses penerbitan. Penulis adalah bertanggungjawab untuk mengesahkan perkara ini dengan mengisi dan menghantar borang penyerahan artikel/manuskrip (BK63b).
Manuskrip perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word mengikut format seperti yang ditetapkan. Jumlah maksimum penulis bagi setiap artikel dihadkan kepada empat orang sahaja.
Manuskrip yang tidak diterima akan dikembalikan kepada penulis dengan pandangan dan komen daripada pewasit. Bagi manuskrip yang diterima dan telah dinilai oleh pewasit juga akan dikembalikan semula kepada penulis untuk pembetulan (jika ada). Penulis perlu menghantar semula manuskrip yang diperbetulkan dalam tempoh dua minggu kepada Ketua Editor.
PLAGIARISME
Manuskrip yang disediakan adalah hasil karya yang asli. Ketua Editor akan menolak manuskrip yang dihantar jika didapati wujudnya unsur-unsur plagiarisme. Penerbit tidak bertanggungjawab terhadap sebarang dakwaan atau tindakan undang-undang jika timbul atas hasil penulisan yang diterbitkan.
HAK CIPTA
Semua artikel yang diterbitkan dalam Jurnal ini adalah menjadi milik mutlak Penerbit IAB. Penerbit IAB berhak menerbitkan semula artikel ini dalam pelbagai bentuk lain untuk tujuan ilmiah.
PEWASITAN/PENILAIAN
Semua manuskrip yang diterima akan melalui proses penilaian secara double blind review dan akan dinilai oleh sekurang-kurangnya dua pewasit. Sekiranya perlu penulis akan diminta membuat pembetulan penulisan berasaskan cadangan yang dibuat oleh pewasit.
-
FORMAT UMUM PENULISAN
Manuskrip yang dihantar sama ada dalam bahasa melayu atau inggeris hendaklah ditaip tidak lebih daripada 15 halaman termasuk Abstrak dan Senarai Rujukan. Penyerahan manuskrip perlu dibuat dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan WORD. Artikel perlu ditaip menggunakan fon jenis ARIAL mengandungi perkara seperti spesifikasi berikut:
1. Tajuk
Tajuk tidak melebihi 15 patah perkataan. Huruf besar dan tebal, saiz fon 12 dan ditengahkan.
2. Nama dan Maklumat Pengarang
Nama pengarang (ditebalkan), institusi dan e-mel sahaja diperlukan. Diselangkan sebanyak dua baris daripada tajuk artikel. Saiz fon 10 dan ditengahkan.
3. Abstrak
Tidak melebihi 200 patah perkataan. Ditaip dalam satu perenggan tanpa engsotan, sama jidar, huruf condong dengan saiz fon 10.
4. Kata Kunci
Tidak melebihi 5 kata kunci, huruf condong dengan saiz fon 10.
5. Kandungan
Artikel penyelidikan terdiri daripada Pengenalan, Tinjauan Literatur, Metodologi, Dapatan Kajian, Perbincangan dan Rumusan. Setiap bahagian hendaklah ditulis secara teratur, saiz fon 11, sama jidar dengan langkau 1 baris. Langkau antara perenggan adalah 1 baris.
6. Carta/Jadual/Rajah/Kapsyen
Jadual atau rajah hendaklah dinomborkan secara teratur. Kapsyen jadual perlu diletakkan di atas jadual, manakala kapsyen rajah diletakkan di bawah rajah. Saiz fon 8 poin dan ditengahkan.
7. Petikan teks
Jika terdapat petikan daripada teks, sila tulis dengan italic, sama jidar (justified) dan engsot (indent) 0.5” kiri, 0.5” kanan seperti berikut:

8. Rujukan
Rujukan perlu ditulis mengikut format APA edisi 6 dan ke atas dengan tidak melebihi 15 rujukan. Rujukan perlu disenaraikan mengikut turutan abjad. Langkau antara baris dan rujukan adalah 1 baris dan sama jidar.
9. Jidar
Ukuran manuskrip ditaip dalam kertas A4 menggunakan jidar berikut:
- Atas : 1 inci
- Bawah : 1 inci
- Kiri : 1 inci
- Kanan : 1 inci
SPESIFIKASI JARAK
Selain daripada panduan yang disenaraikan di atas, penulis diminta supaya mematuhi panduan berikut dalam penulisan manuskrip:
- Nama pengarang perlu diletakkan di bawah tajuk manuskrip dengan diselangkan sebanyak dua baris.
- Maklumat lanjut mengenai pengarang seperti; institusi dan e-mel perlu diletakkan di bawah nama pengarang pada muka surat pertama manuskrip berkenaan.
- Jarak diantara maklumat pengarang dan tajuk Abstrak ialah dua baris.
- Jarak diantara abstrak dengan kata kunci ialah 1 baris, dan jarak antara kata kunci tajuk pengenalan ialah 2 baris.
- Jarak diantara tajuk, subtajuk dengan baris pertama teks selepasnya ialah 1 baris
- Jarak diantara subtajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah satu baris.
- Jarak diantara tajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah dua baris.
- Jarak diantara perenggan ialah satu baris.
- Mulakan subtajuk 3 dengan nombor (a, b, c..) dan subtajuk 4 dengan nombor (i, ii, iii...) dari jidar kiri.
- Mulakan baris pertama perenggan dari jidar kiri (tanpa ensotan).
- Jarak diantara ayat terakhir sebelumnya dan ayat pertama selepasnya dengan Jadual dan Rajah ialah satu baris.
Template Jurnal (klik untuk muat turun)
Panduan Penulisan Jurnal (klik untuk muat turun)
-
PENDUAN PENGHANTARAN
Manuskrip (dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris) perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word. Sila hantar manuskrip dan Borang Penyerahan Artikel/Manuskrip (BK63b) yang telah dilengkapkan kepada alamat emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. dan Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Borang Penyerahan Artikel / Manuskrip (BK63b) (klik untuk muat turun)
-
Ketua Editor Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan
Pusat Dokumentasi dan Sumber Pendidikan
Institut Aminuddin Baki
Kementerian Pendidikan Malaysia
Kompleks Pendidikan Nilai, 71760 Bandar Enstek
Negeri Sembilan
Penerangan dan maklumat lanjut sila hubungi:
En. Mohamad Hanif bin Ramli No. H/P: 019-3162796 / e-mel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
-
JURNAL JILID 33: DISEMBER 2020
TEACHER PROFESSIONALISM: THE RELIABILITY OF THE QUESTIONAIRE (1-9)
Mohd Aizat Abu Hassan, Kamarudin bin Musa, Ph.D
KEPIMPINAN DISTRIBUTIF PEMIMPIN SEKOLAH: ISU DAN CABARAN (10-20)
Mohd Yusaini Yaakub, Mohd Izham Mohd Hamzah, PhD
PEMBANGUNAN PROFESIONALISME GURU TERHADAP EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH DI NEGERI SELANGOR (21-33)
Sa'adiah Shuib, Jamal@Nordin Yunus, Ph.D, Hamidah Yusof, PhD
PENGARUH KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL TERHADAP ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH RENDAH BERPRETASI TINGGI DI MALAYSIA (34-42)
Lim Siew Hui, PhD
TAHAP AMALAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21): SATU KAJIAN KES (43-56)
Ng Lee Ching, Hazura Abdul Rahim, Zubaidah Salamat
KOMPETENSI PEMIMPIN PERTENGAHAN BAGI ALAF REVOLUSI INDUSTRI 4.0: SATU KERANGKA KONSEPTUAL (57-68)
Teh Kim Peng, PhD, Faridah Mohamad, Jamilah Jaafar, PhD, Rusli Wahab, Hong Boon Ching, Kalidass Machappan, PhD
KEPIMPINAN LESTARI PENGARAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH) PENSYARAH DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU (IPG) WILAYAH SELATAN (69-82)
Muzzafar Malek, Jamalullail Abdul Wahab
REFLEKSI KEPIMPINAN GURU BESAR MENGHADIRI KURSUS PEMBANGUNAN ORGANISASI UNTUK KECEMERLANGAN SEKOLAH (PROD) DARI PERSPEKSTIF GURU-GURU DAERAH BATANG PADANG, PERAK (83-90)
Ravindran Maraya, Kunalan Kuriaya, PhD, Norazana Mohd Nor
AMALAN KEPIMPINAN DIGITAL PENGETUA GURU BESAR TERHADAP EFIKASI KENDIRI DAN EFIKASI KOLEKTIF GURU (91-104)
Fazzlijan Mohamed Adnan Khan, PhD
LEARNING AGILITY AMONG EDUCATIONAL LEADERS: A VUCA-READY LEADERSHIP COMPETENCY (105-116)
Suzana Abd Latif, Mohd Amir Shaukhi Ahmad
JURNAL JILID 32: DISEMBER 2019
TAHAP AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKTIONAL DALAM KALANGAN PENGETUA SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA (1-14)
Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa, Ph.D
NPQEL:DEVELOPING SCHOOL LEADERS IN A VUCA EDUCATIONAL ENVIRONMENT (15-23)
Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D
NARATIF DIMENSI KEPIMPINAN SPIRITUAL DARI PERSPEKTIF KEPIMPINAN ISLAM (25-33)
Suzana binti Zakaria
MENGENAL PASTI POTENSI BAKAT GURU OLEH PENGETUA SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI DI MALAYSIA (35-48)
Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D
KEPIMPINAN TRANSFORMASI SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER+) DAN PROSES COACHING DALAM PEMBANGUNAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN (49-65)
Hazura binti Abdul Rahim, Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Mohamad Yusof bin Mohd Noor, Ph.D
HUBUNGAN DIPLOMASI DENGAN ASPEK BAHASA DAN BUDAYA: SATU TINJAUAN ILMIAH UNTUK RUJUKAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN SEKOLAH DI MALAYSIA (67-81)
Ahmad Kamal bin Ariffin, Ph.D, Mohamad Hanif bin Ramli
KEPIMPINAN DISTRIBUTIF CERMINAN PEMIMPIN SEKOLAH MALAYSIA (83-95)
Asiah binti Yaacob Khan
KEBERKESANAN PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (NPQEL 2.0) – KERTAS KONSEP (97-105)
Noraisah binti Md Yusof, Rohaila binti Yusof, Ph.D
AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN DI SEBUAH SEKOLAH MENENGAH BERPRESTASI TINGGI DI NEGERI SELANGOR (107-120)
Sa'adiah binti Shuib, Jamal@Nordin bin Yunus, Ph.D
BIMBINGAN RAKAN PENINGKATAN SEKOLAH TERHADAP ASPEK PENTADBIRAN, MEMIMPIN DAN KONSEPTUAL KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI NEGERI SARAWAK (121-130)
Suhaili bin Jaya, Chua Yan Piaw, Ph.D, Nazeri bin Mohammad, Ph.D
MODAL SOSIAL ORGANISASI DAN PERKONGSIAN AMALAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU DI SEKOLAH (131-144)
Adz Jamros binti Jamali, Fauziah binti Md Jaafar, Ph.D
AMALAN PENGURUSAN PERUBAHAN GURU BESAR NOVIS DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAERAH HULU SELANGOR (145-162)
Sa'adiah binti Shuib, Norhayati binti Yeop, Nazeri bin Mohammad, Ph.D
JURNAL JILID 31 BILANGAN 2: DISEMBER 2018
IMPLIKASI PrOD TERHADAP PEMBANGUNAN ORGANISASI SEKOLAH (1-18)
Tarzimah binti Tambychik Ph.D, Nor Rajiah binti Ahmad Dawa
AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DAN HUBUNGANNYA DENGAN MODAL PSIKOLOGI GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH PUTRAJAYA (19-28)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zuraidah binti Muda, Bity Salwana Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DANKEBERKESANAN PENERAPAN ELEMEN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PdPc TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: ISU DAN PERSOALAN (29-48)
Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa Ph.D
REPUTASI KEPIMPINAN TRANSFORMASI GRADUAN NPQEL SEBAGAI PEMIMPIN SEKOLAH DI KAPIT, SARAWAK (49-62)
Ahmad Rafaai bin Ayudin Ph.D
PENERIMAAN GURU-GURU BAHASA MELAYU TERHADAP BIMBINGAN DAN PEMENTORAN JURULATIH SISC+ (62-78)
Noel Jimbai Anak Balang, Zamri bin Mahamod, Ph.D
HUBUNGAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP EFIKASI KOLEKTIF GURU DAN KOMITMEN ORGANISASI (79-98)
Abdul Rahim bin Abdul Rashid, Zahari bin Hashim, Ph.D.
KESAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI KE ATAS KEPUASAN KERJA: KAJIAN KES (99-111)
Mohd Hafez bin Kamarudin, Tengku Rafidatul Akma binti Tengku Razali, Jamsuzaila binti Jamaludin
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL DALAM KALANGAN GURU BESAR SEKOLAH RENDAH DAERAH KLANG (113-126)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zalinda binti Rahmat, Bity Salwana Ph.D
JURNAL JILID 31 BILANGAN 1: OGOS 2018
KESEDIAAN AMALAN KEPIMPINAN GURU DI SEBUAH SEKOLAH RENDAH DI BAWAH PROGRAM TRANSFORMASI SEKOLAH 2025 (TS25), ZON SABAH (1-24)
Azhar bin Harun Ph.D, Abdul Ghani bin Sani Ph.D, Indra Shahril bin Sayuati, Kasmah binti Abdullah
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN KOMITMEN GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN (25-44)
Zaliza binti Md Yasin Ph.D, Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Bity Salwana Ph.D
AMALAN DAN KEBERKESANAN BIMBINGAN JURULATIH SISC+ DARI PERSPEKTIF GURU BAHASA MELAYU (45-68)
Sarabiah binti Jusoh, Zamri binti Mahamod Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN LESTARI PENTADBIR SEKOLAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN PEMBANGUNAN KOMPETENSI PROFESIONALISME BERTERUSAN GURU (69-80)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Nur Syafiqa binti Alias, Bity Salwana, Ph.D
STRATEGI KEPIMPINAN MENANGANI MURID BERISIKO TERCICIR: KAJIAN KES (81-100)
Azlin Norhaini binti Mansor, Zabidah binti Muhammad
THE SERVANT LEADERSHIP ATTRIBUTES AMONG SUBJECT LEADERS IN MALAYSIA: AN EXPLORATORY FACTOR ANALYSIS (101-119)
Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D
JURNAL JILID 30: DISEMBER 2017
ANALISIS PENGESAHAN FAKTOR MODEL HIPOTESIS KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL MAYA PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (1-17)
Mat Rahimi bin Yusof, Mohd Yusri bin Ibrahim
MODEL BAKAT KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (18-43)
Sathiyabama Suprammaniam Ph.D, Chua Yan Piaw Ph.D
IDENTIFYING AND INTEPRETING THE SERVANT LEADERSHIP DIMENSIONS FOR EDUCATIONAL LEADERSHIP ANDMANAGEMENT (44-64)
Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D
AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DALAM KALANGAN PENGETUA SERTA HUBUNGANNYA DENGAN KEPUASAN KERJA GURU DI SELANGOR (65-75)
Zoolaiha binti Abd. Rahman Ph.D, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Khoo Yin Yin Ph.D
PENILAIAN KECEKAPAN PROGRAM INSTITUT AMINUDDIN BAKI DENGAN KAEDAH DATA ENVELOPMENT ANALYSIS (DEA) (76-90)
Zainal Aalam bin Hassan Ph.D, Ruzina binti Jusoh Ph.D
MALAYSIAN EDUCATIONAL STRATEGIC LEADERSHIP PRACTICE INVENTORY (MESLPI): DEVELOPMENT AND EVALUATION OF ITS PSYCHOMETRIC PROPERTIES (91-110)
Hairuddin bin Mohd Ali Ph.D, Inas Zulkipli Ph.D, Rosnani Kaman Ph.D, Muhammad Bustaman bin Abd Manaf
JURNAL JILID 29 BILANGAN 2: DISEMBER 2016
AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL, BUDAYA ORGANISASI DAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI MALAYSIA (1-20)
Lim Siew Hui, Jamal @ Nordin bin Yunus, Ph.D
AN EXPLORATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PRINCIPAL CHANGE LEADERSHIP COMPETENCIES AND TEACHER CHANGE BELIEFS (21-42)
Tai Mei Kin, Ph.D, Omar bin Abdul Kareem
KEPIMPINAN BERINOVASI PENTADBIR DAN HUBUNGANNYA DENGAN INTEGRASI TEKNOLOGI GURU (43-54)
Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Wan Nor Fadriah binti Wan Idris
PENGARUH BIMBINGAN SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER) TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH SEBAGAI MEDIATOR(55-72)
Kunalan a/l Kuriaya, Ph.D
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH (73-92)
Shafinaz binti A. Maulod, Chua Yan Piaw, Ph.D, Leong Mei Wei, Shahrin Alias
AMALAN KEPIMPINAN DAN PENGETUA: KAJIAN KES PEMBUKAAN SEKOLAH BAHARU DI SMK SRI LAYANG (93-106)
Jamelaa Bibi binti Abdullah, Ph.D, Normala binti Ahmad
JURNAL JILID 29 BILANGAN 1: OGOS 2016
REPUTASI AMALAN PEMIMPIN SEKOLAH PENDALAMAN GRADUAN NPQEL DI KAWASAN KAPIT, SARAWAK (1-26)
Ahmad Rafaai bin Ayuni, Ph.D
ISU PEMANTAUAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN SEKOLAH TERHADAP PELAKSANAAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (27-36)
Fakhri bin Abdul Khalil
KOMITMEN ORGANISASI DAN PRESTASI KERJA PEGAWAI DAN KAKITANGAN SOKONGAN: SATU KAJIAN DI PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH HULU TERENGGANU (37-52)
Azman bin Mohd Nor @ Harun
BARRIERS TO AND ENABLERS OF LEADING AND MANAGING ACTION RESEARCH AMONG THE SCHOOL LEADERS (53-60)
Jeffri bin Idris, Ph.D,
KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL GURU BESAR DAN HUBUNGANNYA DENGAN PRESTASI AKADEMIK DI SEKOLAH KURANG MURID (61-86)
Zakaria bin Othman, Sufien bin Hussin
LEADERSHIP EXISTING PRACTICES, MONITORING, SUPERVISION AND INNOVATION IN SCHOOL (87-104)
Marzita binti Abu Bakar, Ph.D, Nor Forniza binti Maidin, Ph.D, Arbain bin Pinni
HUBUNGAN KEPEMIMPINAN DISTRIBUTIF PENGETUA DAN KEPEMIMPINAN GURU DI SEKOLAH MENENGAH (105-122)
Azhar bin Harun, Ramli bin Basri, Ph.D