PENGENALAN JURNAL PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN ISSN 1511-4147 I e-ISSN 2716-6805 PENGENALAN Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, Institut Aminuddin Baki (IAB) adalah jurnal berwasit dan berdaftar dengan MyJurnal. Jurnal ini merupakan satu wacana para cendekiawan dalam penyelidikan pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Penghasilan jurnal ini bertujuan memberi peluang kepada para pensyarah serta penyelidik mengenal pasti masalah yang dihadapi dalam usaha ke arah kecemerlangan pendidikan di samping memberikan peluang kepada mereka melihat bidang kajian yang boleh membantu mereka menangani masalah yang dihadapi. Penghasilan jurnal ini adalah mengenai pengurusan dan kepimpinan pendidikan sama ada di bahagian/jabatan/PPD/sekolah/institut-institut pengajian tinggi/kolej pendidikan atau organisasi yang berkaitan dengan pendidikan. Jurnal ini diterbitkan dua kali setahun dan terbuka kepada sumbangan artikel dari dalam mahupun luar IAB. Manuskrip untuk tujuan penerbitan boleh dikemukakan sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Tumpuan utama artikel adalah dalam aspek Penyelidikan Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan. Manuskrip yang dihantar untuk penerbitan hendaklah terdiri daripada salah satu bentuk berikut; Hasil kerja penyelidikan Artikel Konseptual Penemuan, kaedah atau aplikasi baru Penilaian sesuatu perkara secara kritikal contohnya; Penilaian Program KPM SIDANG PENASIHAT/EDITOR Penaung Pengarah Institut Aminuddin Baki Panel Penasihat Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Profesional) IAB Timbalan Pengarah Kanan (Kluster Khidmat Latihan), IAB Dr. Ekerim a/p Din Chen, Ketua Pusat, Pusat Dokumentasi dan Sumber Pendidikan, IAB Ketua Editor Ketua Jabatan Penerbitan dan Dokumentasi, IAB Editor Dr. Vicky Tan Ai Lin, Institut Aminuddin Baki Urusetia Aida Suriani binti Sharif SYARAT PENERIMAAN & ETIKA PENERBITAN SYARAT PENERIMAAN Manuskrip yang dihantar belum pernah diterbitkan dalam mana-mana jurnal, prosiding dan bukan dalam pertimbangan untuk proses penerbitan. Penulis adalah bertanggungjawab untuk mengesahkan perkara ini dengan mengisi dan menghantar borang penyerahan artikel/manuskrip (BK63b). Manuskrip perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word mengikut format seperti yang ditetapkan. Jumlah maksimum penulis bagi setiap artikel dihadkan kepada empat orang sahaja. Manuskrip yang tidak diterima akan dikembalikan kepada penulis dengan pandangan dan komen daripada pewasit. Bagi manuskrip yang diterima dan telah dinilai oleh pewasit juga akan dikembalikan semula kepada penulis untuk pembetulan (jika ada). Penulis perlu menghantar semula manuskrip yang diperbetulkan dalam tempoh dua minggu kepada Ketua Editor. PLAGIARISME Manuskrip yang disediakan adalah hasil karya yang asli. Indeks Kesamaan (Similarity Index) bagi manuskrip yang dihantar tidak melebihi 25%. Ketua Editor akan menolak manuskrip yang dihantar jika didapati wujudnya unsur-unsur plagiarisme. Penerbit tidak bertanggungjawab terhadap sebarang dakwaan atau tindakan undang-undang jika timbul atas hasil penulisan yang diterbitkan. HAK CIPTA Semua artikel yang diterbitkan dalam Jurnal ini adalah menjadi milik mutlak Penerbit IAB. Penerbit IAB berhak menerbitkan semula artikel ini dalam pelbagai bentuk lain untuk tujuan ilmiah. PEWASITAN/PENILAIAN Semua manuskrip yang diterima akan melalui proses penilaian secara double blind review dan akan dinilai oleh sekurang-kurangnya dua orang pewasit. Sekiranya perlu penulis akan diminta membuat pembetulan penulisan berasaskan cadangan yang dibuat oleh pewasit. PANDUAN PENULISAN FORMAT UMUM PENULISAN Manuskrip yang dihantar sama ada dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris hendaklah ditaip tidak lebih daripada 15 halaman termasuk abstrak dan senarai rujukan. Penyerahan manuskrip perlu dibuat dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan WORD. Artikel perlu ditaip menggunakan fon jenis ARIAL mengandungi perkara seperti spesifikasi berikut: 1. Tajuk Tajuk tidak melebihi 15 patah perkataan. Huruf besar dan tebal, saiz huruf 12 dan ditengahkan. 2. Nama dan Maklumat Pengarang Nama pengarang (ditebalkan), institusi dan e-mel penulis koresponden sahaja diperlukan (Dicondongkan). Diselangkan sebanyak dua baris daripada tajuk artikel. Saiz huruf 10 dan ditengahkan. 3. Abstrak Antara 150 hingga 200 patah perkataan. Ditaip dalam satu perenggan tanpa engsotan, sama jidar, huruf condong dengan saiz huruf 10. 4. Kata Kunci Antara tiga hingga lima kata kunci, huruf condong dengan saiz huruf 10. 5. Kandungan Artikel penyelidikan terdiri daripada Pengenalan, Tinjauan Literatur, Metodologi, Dapatan Kajian, Perbincangan dan Rumusan. Setiap bahagian hendaklah ditulis secara teratur, saiz huruf 11, sama jidar dengan langkau 1 baris. Langkau antara perenggan adalah 1 baris. 6. Carta/Jadual/Rajah/Kapsyen Jadual atau rajah hendaklah dinomborkan secara teratur. Kapsyen jadual perlu diletakkan di atas jadual, manakala kapsyen rajah diletakkan di bawah rajah dengan saiz huruf 8 poin dan ditengahkan. 7. Petikan Langsung (Melebihi 40 patah perkataan) Jika terdapat petikan langsung daripada teks dan melebihi 40 patah perkataan, sila tulis dengan sama jidar (justified) dan engsot (indent) 0.5” atau 1 tab di sebelah kiri. Masukkan muka surat daripada sumber rujukan yang dipetik pada akhir teks seperti berikut: 8. Rujukan Rujukan perlu ditulis mengikut format APA edisi 7 dengan tidak melebihi 15 rujukan. Rujukan perlu disenaraikan mengikut turutan abjad. Tiada langkau antara baris dan rujukan dan sama jidar. 9. Jidar Ukuran manuskrip ditaip dalam kertas A4 menggunakan jidar berikut: Atas : 1 inci Bawah : 1 inci Kiri : 1 inci Kanan : 1 inci SPESIFIKASI JARAK Selain daripada panduan yang disenaraikan di atas, penulis diminta supaya mematuhi panduan berikut dalam penulisan manuskrip: Nama pengarang perlu diletakkan di bawah tajuk manuskrip dengan diselangkan sebanyak dua baris. Maklumat lanjut mengenai pengarang seperti; institusi dan e-mel perlu diletakkan di bawah nama pengarang pada muka surat pertama manuskrip berkenaan. Jarak diantara maklumat pengarang dan tajuk abstrak ialah dua baris. Jarak diantara abstrak dengan kata kunci ialah 1 baris, dan jarak antara kata kunci tajuk pengenalan ialah 2 baris. Jarak diantara tajuk, subtajuk dengan baris pertama teks selepasnya ialah 1 baris Jarak diantara subtajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah satu baris. Jarak diantara tajuk dengan baris terakhir teks sebelumnya ialah dua baris. Jarak diantara perenggan ialah satu baris Mulakan baris pertama perenggan dari jidar kiri (tanpa ensotan). Jarak antara ayat terakhir sebelumnya dan ayat pertama selepasnya dengan Jadual dan Rajah ialah satu baris. Template Jurnal (klik dan muat turun) Panduan Penulisan Jurnal (klik dan muat turun) PANDUAN PENGHANTARAN PENDUAN PENGHANTARAN Manuskrip (dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris) perlu dihantar dalam bentuk softcopy dengan format PDF dan Word. Sila hantar manuskrip dan Borang Penyerahan Artikel/Manuskrip (BK63b) yang telah dilengkapkan kepada alamat emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. dan Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. Borang Penyerahan Artikel / Manuskrip (BK63b) (klik untuk muat turun) HUBUNGI KAMI Ketua Editor Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Pusat Dokumentasi dan Sumber Pendidikan Institut Aminuddin Baki Kementerian Pendidikan Malaysia Kompleks Pendidikan Nilai, 71760 Bandar Enstek Negeri Sembilan Penerangan dan maklumat lanjut sila hubungi: Dr. Vicky Tan Ai Lin No. H/P: 0183724395/e-mel: ailinAlamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. KOLEKSI JURNAL JURNAL JILID 36: DISEMBER 2023 JURNAL JILID 36: DISEMBER 2023 CARING LEADERSHIP PRACTICES TOWARDS PRE-SERVICE TEACHERS: REVIEW IN GENDER AND EDUCATION (1-12) Ahmad Najmuddin bin Azmi, Chua Yan Piaw, Loo Fung Ying REVOLUSI DIGITAL: MEMBANGUN HORIZON BAHARU KEPIMPINAN PENDIDIKAN MELALUI PENGALAMAN TEKNOLOGI DAN LITERASI DIGITAL (13-23) Mat Rahimi Yusof, Yahya Don, Mohd Yusri Ibrahim, Dayang Rafidah Syariff M.Fuad, Aziah Samichan INSTRUMEN PENILAIAN KUALITI PENGAJARAN MENTI: ANALISIS FAKTOR PENGESAHAN (24-31) Nor’ain Mat Talha, Norazana Mohd Nor, Nurul Aini Mudayat, Zahari Ishak PENDIDIKAN MADANI KE ARAH KELESTARIAN PEMBANGUNAN (32-43) Nor Zanariah Talib, Alias Mohamed Naim, Hazura Abdul Rahim MYPROFILE (44-53) Tee Tiam Chai EFIKASI KENDIRI GURU SEBAGAI MEDIATOR DALAM HUBUNGAN AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP KOMPETENSI KERJA GURU (54-68) Mohd Notfi Ibrahim, Khalip Musa KEMAHIRAN KEPIMPINAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN PERTENGAHAN DI SEKOLAH PEDALAMAN SABAH (69-81) Sainah Limbasan, Annilin Apat KESAN KEPIMPINAN TEKNOLOGI PENGETUA SEBAGAI MODERATOR KE ATAS HUBUNGAN AMALAN KEPEMIMPINAN PENGETUA DENGAN PENGINTEGRASIAN TEKNOLOGI GURU (81-97) Wirda bt Nawawi, Wan Mohd Khairul bin Wan Isa JURNAL JILID 36: OGOS 2023 JURNAL JILID 36: OGOS 2023 HUBUNGAN GAYA KEPIMPINAN, MOTIVASI KERJA DAN KOMITMEN GURU BESAR DENGAN PRESTASI KERJA GURU SEKOLAH RENDAH LUAR BANDAR DI SABAH (47-53) Mohd Azizuan Abdullah, Abdul Said Ambotang, Ghazali Sulaiman AMALAN KEPIMPINAN MORAL GURU BESAR LEPASAN PROGRAM PRIme DALAM ELEMEN KEBAJIKAN SEBAGAI MATLAMAT ORGANISASI:SATU KAJIAN TINDAKAN PARTISIPATIF (13-25) Vasu Muniandy, Nadarajan Thambu KEBERKESANAN KURSUS STRATEGI MEMBANGUNKAN KECEMERLANGAN ORGANISASI PENDIDIKAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN SEKOLAH (26-31) Mardiana binti Yusuf, Rukmani Devi a/p Balakrishnan, Zaiton binti Ismail, Mohd Salim bin Awang PENTAKSIRAN BILIK DARJAH: PENGUPAYAAN SEBAGAI MEDIATOR ANTARA PENGURUSAN BERASASKAN SEKOLAH DAN AUTONOMI GURU SEKOLAH RENDAH (32-46) Anniliza Mohd Isa, Rainy Sintia, Valerie Sinti, Ghazali @ Hassan Sulaiman, Morris Anak Lat, Chin Siew Moi, Syarmila Ab latiff HUBUNGAN ANTARA PEMBANGUNAN INDIVIDU TERHADAP PEMBANGUNAN ORGANISASI DALAM KALANGAN GRADUAN NPQEL 2.0 (1-12) Ratnadevi R.Shunmugam, Ph.D, Vasu Muniandy, Mahazi Si Harun, Ph.D, Norazman bin Mohamed, Ph.D, Azhar bin Harun, Ph.D, Che Zakiah binti Mohamad Salim, Noraisah binti Md Yusuf, Salmah binti Ismail, Hasbullah bin Idris, Zunaida binti Zakaria, Ph.D PENYEBARLUASAN DASAR KERAJAAN DALAM PELAKSANAAN PROGRAM DI SEKOLAH MELALUI FUFT KURSUS DASAR AWAM - DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN (54-69) Noraini binti Abdullah, PhD, Mazli Hasril bin Hasarudin, Nor Azman bin Mohamed, PhD, Mohd. Radzi bin Bainan, Maryati binti Athan, Norita binti Hamzah JURNAL JILID 35: DISEMBER 2022 JURNAL JILID 35: DISEMBER 2022 PERANAN PEMIMPIN INSTRUKSIONAL DALAM MENANGANI PERUBAHAN ORGANISASI (1-8)Wan Zaliha binti Wan Othman, PhD, Nazeri bin Mohammad, PhD, Wan Ameran bin Wan Mat TRET PERSONALITI BAKAL PEMIMPIN SEKOLAH DI SABAH (9-20)Rainy Sintia, Sainah Limbasan, Ph.D, Esmali bin Bari, Ph.D, Chin Siew Moi, Annilin Apat PRAKTIK KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI TERENGGANU: KAJIAN SEMASA ERA PANDEMIK COVID-19 (21-34)Mat Rahimi Yusof, Mohd Yusri Ibrahim, Dayang Rafidah Syariff M. Fuad, Aziah Samichan, Mohammad Zainuddin Mat Zaid KEPIMPINAN MORAL GURU BESAR DAN KEPUASAN KERJA GURU DI SEKOLAH: SATU KAJIAN KES (35 - 45)Shamsul bin Mohamed Yusak, Mohd Afendi bin Zulkifeli, Siti Khadijah binti Ariffin AMALAN KEPIMPINAN MORAL PEMIMPIN SEKOLAH DI DAERAH BAGAN DATUK PERAK (46- 57)Shamsul bin Mohamed Yusak NOVICE EDUCATIONAL LEADERS’ PERCEPTION TOWARDS THE EXECUTION OF MENTORING IN DEVELOPING LEADERSHIP TALENT (58-69)Siti Fairuz Murshid, PhD, Azani Ismail@Yaakub, PhD, Mardiana Yusuf, PhD JURNAL JILID 35: OGOS 2022 JURNAL JILID 35: OGOS 2022 KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP EFIKASI KENDIRI DAN KOLEKTIF PENTADBIR DALAM PENGURUSAN ORGANISASI KOKURIKULUM SEKOLAH ORANG ASLI (1-15)Mohd Zainul Abidin Zakaria, Mohd Hanafiah Ahmad SCHOOL INSPECTION: PROSPECT AND POTENTIAL TOWARD LEADERSHIP GROWTH (16-30)Azlin Azlan Philip Kinjawan, PhD BACKWARD DESIGN: SATU PENDEKATAN UNTUK PEMBANGUNAN PROFESIONAL PEMIMPIN SEKOLAH (31-44)Wong Shiat Lu, Chiam Sun May, PhD KAJIAN KEBERKESANAN KURSUS KEMAHIRAN PERUNDINGAN DAN KONSULTASI UNTUK PEMIMPIN PENDIDIKAN DALAM TALIAN BERDASARKAN MODEL KIRKPATRICK (45-60)Quah Cheng Sim, PhD, Asiah Yaacob Khan, Salwati Shafee, PhD, Shafinaz A. Maulod, PhD, Ahmad Termizi Mohd Yusof, Faizatoen Zulkernain PENGARUH TEKNOLOGI PENGAJARAN, KOMUNIKASI TEKNOLOGI DAN PENCAPAIAN TEKNOLOGI TERHADAP KEPIMPINAN TEKNOLOGI PENGETUA SEKOLAH MENENGAH DI SABAH (61-72)Omar Abdul Laja, PhD, Abdul Said Ambotang, PhD, Christina Andin, PhD, Syahrul Nizam Salam, PhD, Ghazali Sulaiman, PhD KAJIAN KEBERKESANAN KURSUS DASAR AWAM DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN SECARA DALAM TALIAN (73-94)Mazli Hasril Hasarudin, Nooraini Kamaruddin, Noraini Abdullah, PhD, Norita Hamzah, Maryati Athan, Mohd Radzi Bainan JURNAL JILID 34: DISEMBER 2021 JURNAL JILID 34: DISEMBER 2021 INSTRUMEN KECERDASAN SPIRITUAL UNTUK PEMIMPIN SEKOLAH (1-15)Tajulashikin Jumahat, PhD LEADERSHIP AS APRIORITY AREA OF SCHOOL IMPROVEMENT (16-30)Norazana Mohd Nor, Ahmad Zabidi Abdul Razak, PhD PROJECT BASED LEARNING-TM FUTURE SKILLS:PEMACU PENDIDIKAN DIGITAL ERA IR4.0 (31-38)Ong Li Choo, Zalina Mohd Tahir, PhD HUBUNGAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DAN ORGANISASI PEMBELAJARAN TERHADAP PRESTASI KERJA GURU SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DI NEGERI SARAWAK (39-57)Suffian Jalet, Jamal@Nordin Yunus, PhD PERSONALITI TRIAD PEMIMPIN: SISI GELAP KEPIMPINAN DAN KESANNYA KEPADA KEBERHASILAN PEKERJA (58-63)Siti Norafizan Jalaluddin, Khairul Anwar Mastor, PhD, Nurul-Azza Abdullah, PhD PERSONALITI KOMPETENSI PENGAJAR PLTV TERHADAP AMALAN REKA BENTUK INSTRUKSIONAL DALAM TALIAN (64-74)Tamil Selvan Subramaniam, Mohamad Hisyam Mohd Hashim, Arihasnida Ariffin, Siti Nur Kamariah Rubani, Normah Zakaria, Norhasyimah Hamzah, Zanariah Ahmad JURNAL JILID 34: OGOS 2021 JURNAL JILID 34: OGOS 2021 AMALAN TERBAIK KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA CEMERLANG JUSA C DI SABAH (1-12)Aminuddin Ismail, Sainah Limbasan, PhD PENINGKATAN PERSEPSI POSITIF AMALAN PENDOKUMENTASIAN PENGURUSAN SEKOLAH DENGAN MENGGUNAKAN SISTEM APLIKASI GOOGLE (13-22)Nur Aiman Zainudin PELAKSANAAN AMALAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DALAM ORGANISASI SEKOLAH MENENGAH DAERAH MELAKA TENGAH (23-33)Nor Hafiza Ahmad, Norliah Kudus, PhD, Sharifah Sakinah Syed Ahmad, PhD TALENT DEVELOPMENT AND SUCCESSION PLANNING THROUGH MENTORING (34-45)Siti Fairuz Murshid, PhD, Ismi Arif Ismail, PhD TAHAP PENGUPAYAAN PENGETUA DENGAN KEPIMPINAN DAN PRESTASI KERJA KETUA PANITIA SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH (46-57)Maziana Murad, Jamal@Nordin Yunus, PhD, Nor Aini Mohd Noor JURNAL JILID 33: DISEMBER 2020 JURNAL JILID 33: DISEMBER 2020 TEACHER PROFESSIONALISM: THE RELIABILITY OF THE QUESTIONAIRE (1-9)Mohd Aizat Abu Hassan, Kamarudin bin Musa, Ph.D KEPIMPINAN DISTRIBUTIF PEMIMPIN SEKOLAH: ISU DAN CABARAN (10-20)Mohd Yusaini Yaakub, Mohd Izham Mohd Hamzah, PhD PEMBANGUNAN PROFESIONALISME GURU TERHADAP EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH DI NEGERI SELANGOR (21-33)Sa'adiah Shuib, Jamal@Nordin Yunus, Ph.D, Hamidah Yusof, PhD PENGARUH KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL TERHADAP ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH RENDAH BERPRETASI TINGGI DI MALAYSIA (34-42)Lim Siew Hui, PhD TAHAP AMALAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21): SATU KAJIAN KES (43-56)Ng Lee Ching, Hazura Abdul Rahim, Zubaidah Salamat KOMPETENSI PEMIMPIN PERTENGAHAN BAGI ALAF REVOLUSI INDUSTRI 4.0: SATU KERANGKA KONSEPTUAL (57-68)Teh Kim Peng, PhD, Faridah Mohamad, Jamilah Jaafar, PhD, Rusli Wahab, Hong Boon Ching, Kalidass Machappan, PhD KEPIMPINAN LESTARI PENGARAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH) PENSYARAH DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU (IPG) WILAYAH SELATAN (69-82)Muzzafar Malek, Jamalullail Abdul Wahab REFLEKSI KEPIMPINAN GURU BESAR MENGHADIRI KURSUS PEMBANGUNAN ORGANISASI UNTUK KECEMERLANGAN SEKOLAH (PROD) DARI PERSPEKSTIF GURU-GURU DAERAH BATANG PADANG, PERAK (83-90)Ravindran Maraya, Kunalan Kuriaya, PhD, Norazana Mohd Nor AMALAN KEPIMPINAN DIGITAL PENGETUA GURU BESAR TERHADAP EFIKASI KENDIRI DAN EFIKASI KOLEKTIF GURU (91-104)Fazzlijan Mohamed Adnan Khan, PhD LEARNING AGILITY AMONG EDUCATIONAL LEADERS: A VUCA-READY LEADERSHIP COMPETENCY (105-116)Suzana Abd Latif, Mohd Amir Shaukhi Ahmad JURNAL JILID 32: DISEMBER 2019 JURNAL JILID 32: DISEMBER 2019 TAHAP AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKTIONAL DALAM KALANGAN PENGETUA SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA (1-14)Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa, Ph.D NPQEL:DEVELOPING SCHOOL LEADERS IN A VUCA EDUCATIONAL ENVIRONMENT (15-23)Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D NARATIF DIMENSI KEPIMPINAN SPIRITUAL DARI PERSPEKTIF KEPIMPINAN ISLAM (25-33)Suzana binti Zakaria MENGENAL PASTI POTENSI BAKAT GURU OLEH PENGETUA SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI DI MALAYSIA (35-48)Shuhaida binti Shamsudin, Ph.D KEPIMPINAN TRANSFORMASI SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER+) DAN PROSES COACHING DALAM PEMBANGUNAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN (49-65)Hazura binti Abdul Rahim, Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Mohamad Yusof bin Mohd Noor, Ph.D HUBUNGAN DIPLOMASI DENGAN ASPEK BAHASA DAN BUDAYA: SATU TINJAUAN ILMIAH UNTUK RUJUKAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN SEKOLAH DI MALAYSIA (67-81)Ahmad Kamal bin Ariffin, Ph.D, Mohamad Hanif bin Ramli KEPIMPINAN DISTRIBUTIF CERMINAN PEMIMPIN SEKOLAH MALAYSIA (83-95)Asiah binti Yaacob Khan KEBERKESANAN PROGRAM KELAYAKAN PROFESIONAL PEMIMPIN PENDIDIKAN KEBANGSAAN (NPQEL 2.0) – KERTAS KONSEP (97-105)Noraisah binti Md Yusof, Rohaila binti Yusof, Ph.D AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN DI SEBUAH SEKOLAH MENENGAH BERPRESTASI TINGGI DI NEGERI SELANGOR (107-120)Sa'adiah binti Shuib, Jamal@Nordin bin Yunus, Ph.D BIMBINGAN RAKAN PENINGKATAN SEKOLAH TERHADAP ASPEK PENTADBIRAN, MEMIMPIN DAN KONSEPTUAL KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI NEGERI SARAWAK (121-130)Suhaili bin Jaya, Chua Yan Piaw, Ph.D, Nazeri bin Mohammad, Ph.D MODAL SOSIAL ORGANISASI DAN PERKONGSIAN AMALAN PENGAJARAN DALAM KALANGAN GURU DI SEKOLAH (131-144)Adz Jamros binti Jamali, Fauziah binti Md Jaafar, Ph.D AMALAN PENGURUSAN PERUBAHAN GURU BESAR NOVIS DI SEKOLAH KEBANGSAAN DAERAH HULU SELANGOR (145-162)Sa'adiah binti Shuib, Norhayati binti Yeop, Nazeri bin Mohammad, Ph.D JURNAL JILID 31 BILANGAN 2: DISEMBER 2018 JURNAL JILID 31 BILANGAN 2: DISEMBER 2018 IMPLIKASI PrOD TERHADAP PEMBANGUNAN ORGANISASI SEKOLAH (1-18)Tarzimah binti Tambychik Ph.D, Nor Rajiah binti Ahmad Dawa AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DAN HUBUNGANNYA DENGAN MODAL PSIKOLOGI GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH PUTRAJAYA (19-28)Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zuraidah binti Muda, Bity Salwana Ph.D AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DANKEBERKESANAN PENERAPAN ELEMEN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM PdPc TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: ISU DAN PERSOALAN (29-48)Samsiah binti Si-Rajab, Khalip bin Musa Ph.D REPUTASI KEPIMPINAN TRANSFORMASI GRADUAN NPQEL SEBAGAI PEMIMPIN SEKOLAH DI KAPIT, SARAWAK (49-62)Ahmad Rafaai bin Ayudin Ph.D PENERIMAAN GURU-GURU BAHASA MELAYU TERHADAP BIMBINGAN DAN PEMENTORAN JURULATIH SISC+ (62-78)Noel Jimbai Anak Balang, Zamri bin Mahamod, Ph.D HUBUNGAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF TERHADAP EFIKASI KOLEKTIF GURU DAN KOMITMEN ORGANISASI (79-98)Abdul Rahim bin Abdul Rashid, Zahari bin Hashim, Ph.D. KESAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI KE ATAS KEPUASAN KERJA: KAJIAN KES (99-111)Mohd Hafez bin Kamarudin, Tengku Rafidatul Akma binti Tengku Razali, Jamsuzaila binti Jamaludin KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL DAN HUBUNGANNYA DENGAN AMALAN KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL DALAM KALANGAN GURU BESAR SEKOLAH RENDAH DAERAH KLANG (113-126)Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Zalinda binti Rahmat, Bity Salwana Ph.D JURNAL JILID 31 BILANGAN 1: OGOS 2018 JURNAL JILID 31 BILANGAN 1: OGOS 2018 KESEDIAAN AMALAN KEPIMPINAN GURU DI SEBUAH SEKOLAH RENDAH DI BAWAH PROGRAM TRANSFORMASI SEKOLAH 2025 (TS25), ZON SABAH (1-24)Azhar bin Harun Ph.D, Abdul Ghani bin Sani Ph.D, Indra Shahril bin Sayuati, Kasmah binti Abdullah AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN KOMITMEN GURU DI SEKOLAH MENENGAH DAERAH SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN (25-44)Zaliza binti Md Yasin Ph.D, Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Bity Salwana Ph.D AMALAN DAN KEBERKESANAN BIMBINGAN JURULATIH SISC+ DARI PERSPEKTIF GURU BAHASA MELAYU (45-68)Sarabiah binti Jusoh, Zamri binti Mahamod Ph.D AMALAN KEPIMPINAN LESTARI PENTADBIR SEKOLAH DAN HUBUNGANNYA DENGAN PEMBANGUNAN KOMPETENSI PROFESIONALISME BERTERUSAN GURU (69-80)Mohd Izham bin Mohd Hamzah Ph.D, Nur Syafiqa binti Alias, Bity Salwana, Ph.D STRATEGI KEPIMPINAN MENANGANI MURID BERISIKO TERCICIR: KAJIAN KES (81-100)Azlin Norhaini binti Mansor, Zabidah binti Muhammad THE SERVANT LEADERSHIP ATTRIBUTES AMONG SUBJECT LEADERS IN MALAYSIA: AN EXPLORATORY FACTOR ANALYSIS (101-119)Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D JURNAL JILID 30: DISEMBER 2017 JURNAL JILID 30: DISEMBER 2017 ANALISIS PENGESAHAN FAKTOR MODEL HIPOTESIS KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL MAYA PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (1-17)Mat Rahimi bin Yusof, Mohd Yusri bin Ibrahim MODEL BAKAT KEPIMPINAN PEMIMPIN SEKOLAH DI MALAYSIA (18-43)Sathiyabama Suprammaniam Ph.D, Chua Yan Piaw Ph.D IDENTIFYING AND INTEPRETING THE SERVANT LEADERSHIP DIMENSIONS FOR EDUCATIONAL LEADERSHIP ANDMANAGEMENT (44-64)Teh Kim Peng, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Tai Mei Kin Ph.D AMALAN KEPIMPINAN DISTRIBUTIF DALAM KALANGAN PENGETUA SERTA HUBUNGANNYA DENGAN KEPUASAN KERJA GURU DI SELANGOR (65-75)Zoolaiha binti Abd. Rahman Ph.D, Omar bin Abdull Kareem Ph.D, Khoo Yin Yin Ph.D PENILAIAN KECEKAPAN PROGRAM INSTITUT AMINUDDIN BAKI DENGAN KAEDAH DATA ENVELOPMENT ANALYSIS (DEA) (76-90)Zainal Aalam bin Hassan Ph.D, Ruzina binti Jusoh Ph.D MALAYSIAN EDUCATIONAL STRATEGIC LEADERSHIP PRACTICE INVENTORY (MESLPI): DEVELOPMENT AND EVALUATION OF ITS PSYCHOMETRIC PROPERTIES (91-110)Hairuddin bin Mohd Ali Ph.D, Inas Zulkipli Ph.D, Rosnani Kaman Ph.D, Muhammad Bustaman bin Abd Manaf JURNAL JILID 29 BILANGAN 2: DISEMBER 2016 JURNAL JILID 29 BILANGAN 2: DISEMBER 2016 AMALAN KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL, BUDAYA ORGANISASI DAN ORGANISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI MALAYSIA (1-20) Lim Siew Hui, Jamal @ Nordin bin Yunus, Ph.D AN EXPLORATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PRINCIPAL CHANGE LEADERSHIP COMPETENCIES AND TEACHER CHANGE BELIEFS (21-42)Tai Mei Kin, Ph.D, Omar bin Abdul Kareem KEPIMPINAN BERINOVASI PENTADBIR DAN HUBUNGANNYA DENGAN INTEGRASI TEKNOLOGI GURU (43-54)Mohd Izham bin Mohd Hamzah, Ph.D, Wan Nor Fadriah binti Wan Idris PENGARUH BIMBINGAN SCHOOL IMPROVEMENT PARTNER (SIPARTNER) TERHADAP PENCAPAIAN SEKOLAH: KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH SEBAGAI MEDIATOR(55-72)Kunalan a/l Kuriaya, Ph.D KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL PENGETUA DAN HUBUNGANNYA DENGAN EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH MENENGAH (73-92)Shafinaz binti A. Maulod, Chua Yan Piaw, Ph.D, Leong Mei Wei, Shahrin Alias AMALAN KEPIMPINAN DAN PENGETUA: KAJIAN KES PEMBUKAAN SEKOLAH BAHARU DI SMK SRI LAYANG (93-106)Jamelaa Bibi binti Abdullah, Ph.D, Normala binti Ahmad JURNAL JILID 29 BILANGAN 1: OGOS 2016 JURNAL JILID 29 BILANGAN 1: OGOS 2016 REPUTASI AMALAN PEMIMPIN SEKOLAH PENDALAMAN GRADUAN NPQEL DI KAWASAN KAPIT, SARAWAK (1-26)Ahmad Rafaai bin Ayuni, Ph.D ISU PEMANTAUAN DALAM KALANGAN PEMIMPIN SEKOLAH TERHADAP PELAKSANAAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (27-36)Fakhri bin Abdul Khalil KOMITMEN ORGANISASI DAN PRESTASI KERJA PEGAWAI DAN KAKITANGAN SOKONGAN: SATU KAJIAN DI PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH HULU TERENGGANU (37-52)Azman bin Mohd Nor @ Harun BARRIERS TO AND ENABLERS OF LEADING AND MANAGING ACTION RESEARCH AMONG THE SCHOOL LEADERS (53-60)Jeffri bin Idris, Ph.D, KEPIMPINAN INSTRUKSIONAL GURU BESAR DAN HUBUNGANNYA DENGAN PRESTASI AKADEMIK DI SEKOLAH KURANG MURID (61-86)Zakaria bin Othman, Sufien bin Hussin LEADERSHIP EXISTING PRACTICES, MONITORING, SUPERVISION AND INNOVATION IN SCHOOL (87-104)Marzita binti Abu Bakar, Ph.D, Nor Forniza binti Maidin, Ph.D, Arbain bin Pinni HUBUNGAN KEPEMIMPINAN DISTRIBUTIF PENGETUA DAN KEPEMIMPINAN GURU DI SEKOLAH MENENGAH (105-122)Azhar bin Harun, Ramli bin Basri, Ph.D